zondag 29 augustus 2010

F1 GP België 2010

Op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps zijn de weersomstandigheden allesbepalend, zekers als er regen in de lucht hangt. En ja, dat was ook dit weekend weer het geval!

OP HET PODIUM
1. Lewis Hamilton (McLaren)
2. Mark Webber (Red Bull)
3. Robert Kubica (Renault)




DE START
Polezitter Mark Webber (Red Bull) had een verschrikkelijke start en werd meteen teruggeslagen naar P7. Lewis Hamilton (McLaren) nam P1 van 'm over, gevolgd door Robert Kubica (Renault) en Jenson Button (McLaren), die even later van plaats zouden wisselen, met een 1-2 voor McLaren tot gevolg.



PECHVOGELS
Na amper 1 rondje begon het al te regenen, waardoor haast iedereen rechtdoor ging aan de Bus Stop, inclusief Rubens Barrichello (BMW) die voor z'n 300ste race Fernando Alonso (Ferrari) aantikte en meteen mocht opgeven.



Jenson Button (McLaren) werd in lap 17 langs opzij van de baan geramd door Sebastian Vettel (Red Bull), die de controle over z'n bolide verloor, maar er wel in slaagde om de pit te bereiken. Jenson Button (McLaren) niet, voor hem was het over & out. Sebastian Vettel (Red Bull) kreeg een drive-through als straf en werd teruggeslagen naar P13.



En zie, tijdens lap 26 raakte Vitantonio Liuzzi (Force India) met z'n voorvleugel het achterwiel van Sebastian Vettel (Red Bull) met een lekke band voor de Duitser tot gevolg. Boontje komt om z'n loontje... en Vettel werd teruggeslagen naar P20.



En alsof dat nog niet genoeg pech was voor de Duitser... Vlak voor de twee regenbui gokte Sebastian Vettel (Red Bull) op full wet tyres, helaas te vroeg waardoor hij even later nog eens naar de pit moest voor ... een stel nieuwe full wets, omdat het toen wél hard genoeg aan het regenen was.

SUPERMANOEUVRE
In lap 25 ging Adrian Sutil (Force India) als een speer voorbij Michael Schumacher (Mercedes). Of hoe de jonge Duitser zijn oudere landgenoot nog maar eens met de neus op de feiten drukte ...



PILOOT VAN DE DAG = DE WINNAAR
Lewis Hamilton (McLaren) nam vanop z'n tweede startplek meteen de leiding van de race en behield die ook, zelfs na z'n eerste pitstop. In lap 35 ging hij door de regen even van de baan, maar slaagde hij erin om z'n bolide toch nog naar de pit te sturen voor een stel intermediate banden.



Toen Fernando Alosno (Ferrari) even later een spin maakte en zijn wagen beschadigde, was het aansluiten achter de safety car. De laatste 4 laps bleef Lewis Hamilton (McLaren) echter onbedreigd met de overwinning van de race én de nummer 1 in het WK als beloning. Way to go, Lewis!



VOLGENDE RACE
Binnen 2 weken trekken we naar Ferrariland. Benieuwd of de rode bolides het daar beter gaan doen... Afspraak in Monza, op 12 september!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja had de remonte v Schumacher toch ook wat mogen belicht hebben :-)

Anoniem zei

Ja sorry, die laatste reactie was v Phille

StoffelRat zei

Wie zeg je Phille? Schumacher? Ah ja, da's diene ouwe die van P21 tot aan P6 geraakt was, maar dan een plaatsje moest ruimen voor z'n jongere landgenoot Sutil. Toch? :-P

Anoniem zei

Dat klopt niet helemaal. Hij was tot P5 geraakt, dacht ik, en dan door Sutil en Rosberg ingehaald. Ja, 't zal voor volgend jaar zijn. :-)
Phille

StoffelRat zei

Volgend jaar? Hahaha, grapjas! Dan gaat hij weer niet kunnen volgen! Of wat had je gedacht? Face it: hij is TE OUD! :-P