zondag 26 september 2010

F1 GP Singapore 2010

De 5 kanshebbers voor de titel verdeelden de eerste 5 plaatsen onder elkaar: Mark Webber (Red Bull) op P5, Jenson Button (McLaren) op P4, Lewis Hamilton (McLaren) op P3, Sebastian Vettel (Red Bull) op P2 en Fernando Alonso (Ferrari) op pole. Collega Felipe Massa (Ferrari) had versnellingsbakproblemen én koos ervoor een nieuwe (9de!) motor te installeren. Hij moest dus helemaal achteraan starten.

OP HET PODIUM
1. Fernando Alonso (Ferrari)
2. Sebastian Vettel (Red Bull)
3. Mark Webber (Red Bull)




DE START
Er waren geen incidenten bij de start - ondanks het smalle circuit - noch enige positiewissels bij de 5 leiders. Rubens Barrichello (BMW) op P6 verloor wel 2 plaatsen, aan Nico Rosberg (Mercedes) en Robert Kubica (Renault). Twee laps later deelden Nick Heidfeld (Sauber) en Vitantonio Liuzzi (Force India) in de brokken, met een (eerste) rondje safetycar tot gevolg.



PECHVOGEL
Na de herstart van de tweede safetycar sessie - omdat Bruno Senna (HRT) in de tegen de muur geparkeerde bolide van Kamui Kobayashi (Sauber) was ingereden - ging Lewis Hamilton (McLaren) meteen jagen op Mark Webber (Red Bull). En met succes, want Lewis ging haast meteen voorbij zijn grootste concurrent... tot hij werd aangetikt door Mark en mocht opplooien. Einde race voor Lewis. Enne... het einde van zijn wereldkampioenschap? (Let's hope not!)



SUPERMANOEUVRE
Mark Webber (Red Bull) maakte als enige van de leiders gebruik van de safetycar sessie tijdens lap 4. Hij kwam daardoor op P11 terecht, maar slaagde erin om al meteen na de herstart voorbij Timo Glock (Virgin) en Kamui Kobayashi (Sauber) te geraken. Even later moest ook Michael Schumacher (Mercedes) eraan geloven, dankzij een vrij agressief doch eerlijk manoeuvre van de Aussie. En dan, wanneer ook de leiders gingen pitten, verzilverde Mark Webber (Red Bull) z'n strategie en reed hij plots op P3.



PILOOT VAN DE DAG
Heikki Kovalainen (Lotus) stak tijdens de race zelf geen poot uit, maar bluste zijn in brand staande wagen wel zeer professioneel aan de kant van de weg, ter hoogte van de start-finish, op amper 1 ronde van het einde. Knap gedaan, Heikki! Je had brandweerman moeten worden...



DE WINNAAR
Fernando Alonso (Ferrari) reed van start tot finish aan de leiding, ondanks twee safetycars en de constante druk van Sebastian Vettel (Red Bull) achter zich. Kortom: een verdiende overwinning.



VOLGENDE RACE
Laat ons hopen dat het Lewis Hamilton (McLaren) beter vergaat in Japan binnen 2 weken, op 10 oktober om precies te zijn. Tot dan!

Geen opmerkingen: