Alwéér ging Sebastian Vettel (Red Bull) met de pole lopen, zij het vooral te danken aan de crash van Sergio Perez (Sauber) in Q3 deze keer, waardoor o.a. Lewis Hamilton (McLaren) haast geen kans kreeg om zich deftig te kwalificeren, want een rode vlagsituatie op 2:30 minuten van het einde.
OP HET PODIUM
1. Sebastian Vettel (Red Bull)
2. Fernando Alonso (Ferrari)
3. Jenson Button (McLaren)
DE START
Fernando Alonso (Ferrari) maakte alweer een mooie start, meteen naar P3, terwijl ook Nico Rosberg (Mercedes) P7 inruilde voor P5. Lewis Hamilton (McLaren) van zijn kant had minder geluk: Michael Schumacher (Mercedes) snoepte zijn P9 af, echter niet zonder eerst een stuk uit Lewis' achtervleugel te rijden.
PECHVOGEL
Het was Lewis Hamilton (McLaren) z'n weekend niet. Toegegeven: hij had hier kunnen winnen, want tijdens de vrije trainingen en vooral tijdens Q1 en Q2 prominent aanwezig aan de top. Maar toen werd hij tijdens Q3 gehinderd door Felipe Massa (Ferrari) en crashte Sergio Perez (Sauber), waardoor hij tijdens Q3 slechts 1 lap kon rijden en zich slechts op P7 kon kwalificeren.
Tijdens de race verloor Lewis eerst kostbare tijd achter Michael Schumacher (Mercedes) en later achter Felipe Massa (Ferrari), die hij tijdens een optimistisch manoeuvre raakte en daarvoor een drive-trough kreeg van de stewards, geheel terecht btw, al had dit incident niks te maken met Massa's crash, even verderop in de tunnel.
Tot overmaat van ramp werd Lewis op een 10-tal laps van het einde achteraan ook nog eens aangereden door Jaime Alguersuari (Toro Rosso), gelukkig met een rode vlagsituatie tot gevolg door de crash van Vitaly Petrov (Renault), waardoor Lewis' beschadigde achter- én voorvleugel konden hersteld worden op 6 laps van het einde.
Maar dan, bij de herstart, toen de safety car net was binnen gekomen, raakte Lewis bij een inhaalmanoeuvre de wagen van Pastor Maldonado (Williams), die hard in de bandenmuur terecht kwam. Gevolg: alweer een penalty voor Lewis, m.n. 20 secondenbij z'n eindtijd gerekend. Gelukkig voor hem bleef hij daarmee alsnog 6de.
"Lewis had a frustrating afternoon," zei McLaren teambaas Martin Whitmarsh achteraf. "I guess the reality is that, if you start anywhere other than at the front of the grid here in Monte Carlo, you're always going to run the risk of getting involved in incidents - especially if, like Lewis, you're a forceful driver who never, ever, gives up. But that's Lewis. That's why he's such a fantastic driver – and that's why watching him race is so thrilling. So, yes, he's disappointed, because he's been seriously quick all weekend here, but that's Monte Carlo; that's racing; that's life."
LOSERS VAN DE DAG
Werd de Red Bull pitcrew verrast door een onverwachte pitstop van Sebastian Vettel (Red Bull) of waren ze gewoon in slaap gevallen? Zeker is alvast dat er stevig geklungeld werd met de banden: eerst bij Vettel, even later nog eens bij Mark Webber (Red Bull), voor allebei met stevig wat tijdverlies tot gevolg.
En ja, ook bij McLaren gebeurde enkele laps later hetzelfde! Ook Lewis Hamilton (McLaren) moest langer dan verwacht op nieuwe banden wachten door een stomme miscommunicatie.
SUPERMANOEUVRE
Lewis Hamilton (McLaren) had 10 laps achter een tragere Michael Schumacher (Mercedes) gereden en had er duidelijk genoeg van: in lap 10 was Schumi eraan voor de moeite, in de eerste bocht voorbij de start-finish dook Lewis in de binnenkant van de bocht voorbij Michael.
Rubens Barrichello (Williams) deed een lap later trouwens net hetzelfde, zij het op een iets evidentere plaats. Voor Michael Schumacher (Mercedes) zal het sowieso nog meer pijn hebben gedaan ... :-)
DE WINNAAR
Sebastian Vettel (Red Bull) won nog maar eens, zij het met een pak geluk deze keer, zowel bij de kwalificaties als bij de race zelf. In de het laatste deel van de race had de jonge Duitser alle moeite om Fernando Alonso (Ferrari) én Jenson Button (McLaren) af te houden. Maar toen crashten Jaime Alguersuari (Toro Rosso) en Vitaly Petrov (Renault), waardoor Vettel handig gebruik kon maken van de rode vlagsituatie om een stel nieuwe banden onder zijn bolide te laten monteren. Wedden dat hij anders een vogel voor de kat was geweest?!
JEROMMEKE
Knap gereden van Jérôme D'Ambrosio (Virgin), die afklokte op P15, voor Vitantonio Liuzzi (HRT) en Narain Karthikeyan (HRT). Timo Glock (Virgin) moest (alweer eens) opgeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten