dinsdag 10 mei 2011

F1 GP Turkije 2011

Sebastian Vettel (Red Bull) was tijdens de kwalificaties weer heer en meester. Zo erg zelfs dat hij in Q3 - met nog meer dan een minuut te gaan - gewoon uit z'n wagen kroop. Bluf? Nee, want in die minuut slaagde geen enkele rijder erin om zijn tijd te kloppen. Eerder zelfvertrouwen dus. Véél zelfvertrouwen.

OP HET PODIUM
1. Sebastian Vettel (Red Bull)
2. Mark Webber (Red Bull)
3. Fernando Alonso (Ferrari)




DE START
Slechte start voor Lewis Hamilton (McLaren), die meteen 2 plaatsen verloor, want te breed in een poging om voorbij Mark Webber (Red Bull) te gaan. Konden daarvan profiteren: Jenson Button (McLaren) én Fernando Alonso (Ferrari).



Nico Rosberg (Mercedes) van zijn kant maakte een blitzstart, veel sneller dan Mark Webber (Red Bull) en dus meteen in het kielzog van leider Sebastian Vettel (Red Bull).

PECHVOGELS
Elke rijder die een concurrent achter zich heeft die via DRS z'n achtervleugel kan gebruiken om voorbij te gaan, is een vogel voor de kat. Ja, sinds DRS zijn de races inderdaad spannender, want er wordt véél meer ingehaald. Maar is het nog wel eerlijk, vraag ik me soms af?



In ieder geval: tijdens de pitstops noteerden we 2 pechvogels die kostbare tijd verloren: Felipe Massa (Ferrari) - die het oponthoud vooral aan zichzelf te danken had, want z'n koppeling niet volledig ingedrukt, waardoor z'n wiel bleef draaien - en Lewis Hamilton (McLaren), wiens rechtervoorwiel besloot om - zonder reden - moeilijk te doen.

LOSER VAN DE DAG
Michael Schumacher (Mercedes) werd in lap 15 gesandwiched door Kamui Kobayashi (Williams) én Adrian Sutil (Force India). Beide kwamen links en rechts van de voormalige wereldkampioen en staken hem zonder scrupules haast tegelijk voorbij. Arme Schumi ... :-D



De man die - volgens mij alleszins - het meest gepasseerd werd, was ook Michael Schumacher (Mercedes).

SUPERMANOEUVRE
Al na 10 laps kwam Lewis Hamilton (McLaren) pitten, vlak achter Felipe Massa (Ferrari), die net z'n positie had afgesnoept. Maar dat was buiten de snelle pitstop van McLaren gerekend, want bij het wegrijden was Lewis vlak voor Felipe, al scheelde dat maar een haar, omdat de lollypopman van Ferrari Massa alsnog liet vertrekken.



En ja, ook die andere McLarenrijder, Jenson Button, bewees nog maar eens dat hij aan een stuur kan draaien. Prachtig inhaalmanoeuvre op Nico Rosberg (Mercedes) via de buitenkant van de laatste bocht in lap 22, Jense. Nice one!

PILOOT VAN DE DAG
Door motorproblemen kon hij zich niet kwalificeren. Maar dat kon hem worst wezen. Kamui Kobayashi (Sauber) startte op P24 en reed zichzelf in de punten, op P10 gefinished, nog net in de punten, zoals hij vooraf had voorspeld.



Knap gereden, Kamui! Ook al heb je telkens de neiging om de wagen die je voorbij steekt een kleine tik te geven ... :-)

DE WINNAAR
Kan iemand Sebastian Vettel (Red Bull) stoppen? Dat wordt dit seizoen de grote vraag. Als hij blijft rijdens zoals nu, zal het niet makkelijk worden. Voor 'onmogelijk' is het nog net iets te vroeg ...



JEROMMEKE
Ondanks hij geen update had gekregen aan zijn wagen - in tegenstelling tot Timo Glock (Marussia Virgin) - was Jérôme D'Ambrosio er toch in geslaagd zich 2 plaatsen hoger te kwalificeren dan zijn Duitse teammaat. Helaas moest ons Jerommeke 5 plaatsen achteruit op de startgrid, omdat hij tijdens de vrije trainingen een gele vlag had genegeerd.

Verbannen naar de laatste plaats op de grid had Jérôme niks te verliezen. En dat was eraan te zien, want onze landgenoot reed - in de mate van het mogelijke met zijn tufmobiel - de pannen van het dag, met een mooie 20ste finishplaats als resultaat. Pittig detail: Timo Glock (Marussia Virgin) startte niet omwille van een probleem met zijn versnellingsbak.



Maar ook Jérôme D'Ambrosio kent zijn problemen, want de geldschieters die Marussia Virgin een aardige duit hadden beloofd om D'Ambrosio dit jaar te laten rijden, willen opeens niet meer met harde cash over de brug komen. Hoe het er nu naar uitziet, is het zitje van onze Belg dus allesbehalve veilig! Je leest het goed: als er niet snel geld rolt, wordt zijn zitje verpatst aan de Canadees Robert Wickens.

PITSPOEZEN
De Turkse pitspoezen van dienst - stuk voor stuk voorzien van veel teveel rode lipstick - kregen voor de gelegenheid het gezelschap van Force Indiamechanicien Neil Dickie. De gelijkenissen waren treffend.

Geen opmerkingen: