zondag 24 juli 2011

F1 GP Duitsland 2011

Niet alleen bij ons, ook op de Nürburgring leek de zomer plaats te hebben gemaakt voor een regenachtig en koud herfstweer. Mark Webber (Red Bull) en Lewis Hamilton (McLaren) hadden er het minst last van, zij verdeelden de eerste startrij, op respectievelijk pole en P2. Achter zich: Sebastian Vettel (Red Bull) en Fernando Alonso (Ferrari), al lagen alle geklokte tijden zaterdag erg kort bij elkaar. Jenson Button (McLaren) van zijn kant had een mindere dag: hij moest starten vanop P7 met meer dan een seconde achterstand op de leider.

OP HET PODIUM
1. Lewis Hamilton (McLaren)
2. Fernando Alonso (Ferrari)
3. Mark Webber (Red Bull)




DE START
Lewis Hamilton (McLaren)
nam meteen een blitzstart voorbij Mark Webber (Red Bull), terwijl Fernando Alonso (Ferrari) hetzelfde deed bij Sebastian Vettel (Red Bull), al kon die laatste een lap later z'n verlies wel weer goedmaken. Jenson Button (McLaren) van zijn kant had meer werk voor de boeg, hij werd meteen teruggeslagen naar P10.



PECHVOGEL
Jenson Button (McLaren)
moest tijdens lap 36 z'n bolide in de garage parkeren wegens een hydraulisch probleem. Opgave voor hem, helaas. Net nu hij teruggevochten was tot P6.



LOSERS VAN DE DAG
Sebastian Vettel (Red Bull)
deed het hem voor, Michael Schumacher (Mercedes) toonde voor alle zekerheid nog eens hoe het moest: slippen door over de natte witte lijn te rijden en zo een plaats te verliezen. Zo doen wereldkampioenen dat ... :-P



Sebastian Vettel (Red Bull) zou trouwens net geen volledige race achter Felipe Massa (Ferrari) hangen voor P4. De Spanjaard wist Babi Schumi knap achter zich te houden ... tot in de laatste lap van de race. Beide kwamen samen binnen voor hun verplichte 2de pitstop - want nog geen harde banden onder hun bolide gebruikt - maar het was Sebastian Vettel (Red Bull) die als eerste buiten kwam rijden. Dom verlies van Ferrari!



SUPERMANOEUVRE
Tijdens lap 13 pakte Mark Webber (Red Bull) zijn leiderspositie terug op Lewis Hamilton (McLaren), maar deze maakte handig gebruik van de slipstream om terug voorbij te gaan aan de start-finish, zonder enig gebruik te maken van DRS of KERS.



Maar da's in feite niets in vergelijking met de move die hij maakte in lap 33. Lewis Hamilton (McLaren) was - dankzij z'n pitstop - voorbij Mark Webber (Red Bull) geraakt, toen bleek dat Fernando Alonso (Ferrari) dezelfde truc had gebruikt en voorbij allebei dreigde te komen. 'Niks van!', dacht Lewis, die gewoon buitenkant bocht toch voorbij de Spanjaard manoeuvreerde ... hem en de Aussie achterlatend in z'n kielzog met meteen 2 seconden!

PILOOT VAN DE DAG = DE WINNAAR
Lewis Hamilton (McLaren) reed vandaag een FAN-TAS-TISCHE race! Alles zat juist, alles verliep zoals het moest ... Kortom: knap gedaan, Lewis!



JEROMMEKE
Nee, Jérôme D'Ambrosio (Virgin) was ook dit weekend niet sneller dan z'n teammaat, Timo Glock (Virgin). Gelukkig wist hij met zijn P18 wel Daniel Ricciardo (HRT) en Karun Chandhok (Lotus) achter zich te houden.

UITSMIJTER
Omdat Fernando Alonso (Ferrari) dreigde zonder benzine te vallen en je aan het einde van de race verplicht bent een staal over te maken aan de FIA droeg het team hem op om zich langs de kant van de weg te parkeren, om zeker te zijn. Mark Webber (Red Bull) zag dit gebeuren en stopte om de Spanjaard een lift naar het podium te geven ... :-)

Geen opmerkingen: